شبکه های اجتماعی و سلامت روان

3tv3t34t شبکه های اجتماعی و سلامت روان

فناوری سرعت اشتراک ایده ها، روابط و اطلاعات را افزایش می دهد. به این ترتیب، شبکه های اجتماعی ارتباطات و دسترسی به اطلاعات را در مقیاس ملی و جهانی متحول می کنند. توزیع انبوه و توانایی به اشتراک گذاری بی دردسر اطلاعات بر بسیاری از جنبه های زندگی مدرن تأثیر گذاشته است و نحوه تفکر، ارتباط و تعامل با عدالت اجتماعی و کنشگری را تغییر داده است.

چگونه شبکه های اجتماعی و جنبش های اجتماعی با هم کار می کنند

مردم راه های جدیدی برای برقراری ارتباط و همکاری از طریق شبکه های اجتماعی کشف کرده اند. ویژگی‌هایی مانند فیدها، نمایه‌ها و گروه‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی، دسترسی جهانی به سازمان‌هایی را فراهم می‌کنند که می‌توانند با اشتراک‌گذاری و شبکه‌سازی، دید را ارتقا داده و افزایش دهند.

در اینجا برخی از جنبش ها و روندهایی وجود دارد که تا حدی به دلیل حضور آنها در رسانه های اجتماعی در گفتگوهای ملی و جهانی جای گرفته است:

1)چالش سطل یخ ALS

2) بهار عربی

3)زندگی سیاهان مهم است(black lives matter)

چگونه رسانه های اجتماعی می توانند عدالت اجتماعی را ترویج کنند

3tt35ct34t شبکه های اجتماعی و سلامت روان

استفاده از رسانه های اجتماعی برای بالا بردن صداها و داستان ها، ایجاد آگاهی، و ایجاد و تقویت روابط، فضایی را برای سازمان ها، فعالان و شهروندان ایجاد می کند تا عدالت را مطالبه کنند.

  • هماهنگی پاسخ های جامعه
  • بسترسازی تجربیات زنده
  • ترویج و برنامه ریزی رویدادها
  • تقویت سیگنال

در حالی که بسیاری از ما از در ارتباط ماندن در شبکه های اجتماعی لذت می بریم، استفاده بیش از حد می تواند احساسات اضطراب، افسردگی، انزوا و FOMO را تحریک کند. در اینجا نحوه اصلاح عادات و بهبود خلق و خوی آمده است.

نقش رسانه های اجتماعی در سلامت روان

انسان موجودی اجتماعی است. ما برای پیشرفت در زندگی به همراهی دیگران نیاز داریم و استحکام ارتباطات ما تأثیر زیادی بر سلامت روان و شادی ما دارد. ارتباط اجتماعی با دیگران می تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ارزش خود را افزایش دهد، آرامش و شادی ایجاد کند، از تنهایی جلوگیری کند و حتی سال ها به زندگی شما بیافزاید. از طرف دیگر، فقدان ارتباطات اجتماعی قوی می تواند سلامت روانی و عاطفی شما را با خطر جدی مواجه کند.

جنبه های مثبت رسانه های اجتماعی

t45gv45vg شبکه های اجتماعی و سلامت روان

در حالی که تعامل مجازی در رسانه های اجتماعی مزایای روانشناختی مشابه تماس چهره به چهره را ندارد، هنوز راه های مثبت زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در ارتباط باشید و از رفاه خود حمایت کنید.

رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد:

  • با خانواده و دوستان در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و به روز بمانید.
  • یافتن دوستان و جوامع جدید؛ با افراد دیگری که علایق یا جاه طلبی های مشابه دارند، ارتباط برقرار کنید.
  • به اهداف ارزشمند بپیوندید یا تبلیغ کنید. افزایش آگاهی در مورد مسائل مهم
  • در شرایط سخت به دنبال یا ارائه حمایت عاطفی باشید.
پیشنهادی:  نکاتی در مورد فرش ماشینی پذیرایی

جنبه های منفی رسانه های اجتماعی

از آنجایی که این یک فناوری نسبتاً جدید است، تحقیقات کمی برای اثبات پیامدهای بلندمدت، خوب یا بد، استفاده از رسانه های اجتماعی وجود دارد. با این حال، مطالعات متعدد ارتباط قوی بین رسانه های اجتماعی سنگین و افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، تنهایی، آسیب رساندن به خود و حتی افکار خودکشی را یافته اند.

1)ترس از دست دادن (FOMO): در حالی که FOMO بسیار طولانی تر از رسانه های اجتماعی بوده است، به نظر می رسد سایت هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام این احساس را تشدید می کنند که دیگران بیشتر از شما سرگرم می شوند یا زندگی بهتری دارند. این ایده که چیزهای خاصی را از دست می‌دهید می‌تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد، اضطراب شما را تحریک کند و به استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی دامن بزند. FOMO می‌تواند شما را وادار کند که هر چند دقیقه یک‌بار گوشی خود را بردارید تا به‌روزرسانی‌ها را بررسی کنید، یا اجباراً به هر اعلان پاسخ دهید.

2)زورگویی سایبری: حدود 10 درصد از نوجوانان گزارش می دهند که در رسانه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و بسیاری از کاربران دیگر در معرض نظرات توهین آمیز قرار می گیرند. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر می‌توانند کانونی برای انتشار شایعات مضر، دروغ‌ها و سوءاستفاده‌هایی باشند که می‌توانند زخم‌های عاطفی ماندگاری بر جای بگذارند.

3)خود جذبی: به اشتراک گذاری سلفی های بی پایان و تمام افکار درونی شما در رسانه های اجتماعی می تواند یک خود محوری ناسالم ایجاد کند و شما را از ارتباطات واقعی دور کند.

چه چیزی باعث استفاده از رسانه های اجتماعی شما می شود؟

این روزها، بیشتر ما از طریق گوشی هوشمند یا تبلت خود به رسانه های اجتماعی دسترسی داریم. در حالی که این امر باعث می شود که در تماس باشید، اما به این معنی است که رسانه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند. این اتصال شبانه روزی و بیش از حد می تواند مشکلاتی را در کنترل تکانه ایجاد کند، هشدارها و اعلان های مداوم بر تمرکز و تمرکز شما تأثیر می گذارد، خواب شما را مختل می کند و شما را برده تلفنتان می کند.

بسیاری از ما از رسانه های اجتماعی به عنوان یک “پتوی امنیتی” استفاده می کنیم. هر زمان که در یک موقعیت اجتماعی قرار می گیریم و احساس اضطراب، بی دست و پا یا تنهایی می کنیم، به تلفن های خود مراجعه کرده و وارد شبکه های اجتماعی می شویم. البته، تعامل تنها از راه رسانه های اجتماعی ما را از تعامل چهره به چهره که می تواند به کاهش اضطراب کمک کند، محروم می کند.

پیشنهادی:  معرفی انواع روش های لیپوماتیک

علائمی که نشان می دهد رسانه های اجتماعی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد

35t45tgt54 شبکه های اجتماعی و سلامت روان
Like and share social media. Hands holding smartphone with social media network icons. Marketing concept.

همه افراد متفاوت هستند و زمان مشخصی در رسانه‌های اجتماعی صرف نمیکنند، یا تعداد دفعاتی که برای به‌روزرسانی‌ها بررسی می‌کنید، یا تعداد پست‌هایی که نشان می‌دهد استفاده شما در حال ناسالم شدن است، وجود ندارد. بلکه به تأثیر زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی بر روحیه و سایر جنبه های زندگی شما و انگیزه های شما برای استفاده از آن مربوط می شود.

1)صرف زمان بیشتری در رسانه های اجتماعی نسبت به دوستان دنیای واقعی. استفاده از رسانه های اجتماعی جایگزینی برای بسیاری از تعاملات اجتماعی آفلاین شما شده است. حتی اگر با دوستانتان بیرون بروید، باز هم احساس می‌کنید که نیاز دارید مدام رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید، اغلب به دلیل این احساس که دیگران ممکن است بیشتر از شما سرگرم شوند.

2)مقایسه نامطلوب خود با دیگران در شبکه های اجتماعی. شما عزت نفس پایین یا تصویر بدنی منفی دارید. حتی ممکن است الگوهای اختلال در غذا خوردن داشته باشید.

3)وقت نداشتن برای خود اندیشی هر لحظه فراغت با درگیر شدن با رسانه های اجتماعی پر می شود و زمان کمی برای شما باقی می گذارد تا در مورد اینکه چه کسی هستید، چه فکر می کنید یا چرا رفتار می کنید، چیزهایی که به شما اجازه می دهد به عنوان یک فرد رشد کنید.

4)درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز به منظور به دست آوردن لایک، اشتراک گذاری یا واکنش های مثبت در رسانه های اجتماعی. شما با شوخی های خطرناک بازی می کنید، مطالب شرم آور پست می کنید، دیگران را مورد آزار و اذیت سایبری قرار می دهید، یا هنگام رانندگی یا در موقعیت های ناامن دیگر تلفن خود را چک میکنید.

اصلاح استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود سلامت روان

1)کاهش زمان آنلاین:

کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی به 30 دقیقه در روز منجر به کاهش قابل توجهی در سطح اضطراب، افسردگی، تنهایی، مشکلات خواب و FOMO می شود. اما برای بهبود سلامت روان خود نیازی به کاهش شدید استفاده از رسانه های اجتماعی ندارید. همچنین می توانید از روانشناس آنلاین yariway  استفاده کنید.

نکات زیر می تواند کمک کند:

  1. از یک برنامه برای پیگیری میزان زمانی که در روز در رسانه های اجتماعی می گذرانید استفاده کنید. سپس یک هدف تعیین کنید که چقدر می خواهید آن را کاهش دهید.
  2. تلفن خود را در ساعات خاصی از روز خاموش کنید، مانند زمانی که در حال رانندگی هستید، در یک جلسه، در باشگاه، صرف شام، گذراندن وقت با دوستان آفلاین یا بازی با فرزندانتان. گوشی خود را با خود به دستشویی نبرید.
  3. گوشی یا تبلت خود را به رختخواب نبرید. دستگاه ها را خاموش کنید و آنها را یک شب در اتاق دیگری بگذارید تا شارژ شوند.
  4. اعلان های رسانه های اجتماعی را غیرفعال کنید. مقاومت در برابر وزوز، بیپ و صدای تلفن همراه که پیام‌های جدید را به شما هشدار می‌دهد، سخت است. خاموش کردن اعلان‌ها می‌تواند به شما کمک کند کنترل زمان و تمرکز خود را دوباره به دست آورید.
پیشنهادی:  هزینه های تحصیل در استرالیا در مقاطع گوناگون

2) مرحله 2: تمرکز خود را تغییر دهید

بسیاری از ما صرفاً از روی عادت یا برای از بین بردن بی‌اهمیت لحظات بیکاری، به رسانه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنیم. اما با تمرکز بر انگیزه خود برای ورود به شبکه، نه تنها می توانید زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی را کاهش دهید، بلکه می توانید تجربه خود را بهبود بخشید و از بسیاری از جنبه های منفی جلوگیری کنید.

مرحله 3: زمان بیشتری را با دوستان آفلاین بگذرانید

همه ما برای شادی و سلامتی به همراهی چهره به چهره دیگران نیاز داریم. در بهترین حالت، رسانه های اجتماعی ابزاری عالی برای تسهیل ارتباطات واقعی هستند. اما اگر اجازه داده اید که ارتباطات مجازی جایگزین دوستی های واقعی در زندگی شما شود، راه های زیادی برای ایجاد ارتباطات معنادار بدون اتکا به رسانه های اجتماعی وجود دارد.

مرحله 4: ابراز قدردانی کنید

احساس و ابراز قدردانی در مورد چیزهای مهم در زندگی شما می تواند یک تسکین خوشایند برای رنجش، خصومت و نارضایتی است که گاهی اوقات توسط رسانه های اجتماعی ایجاد می شود.

برای تأمل وقت بگذارید. سعی کنید یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید یا از یک برنامه سپاسگزاری استفاده کنید. تمام خاطرات عالی و نکات مثبت زندگی خود را دنبال کنید – و همچنین چیزها و افرادی که اگر ناگهان در زندگی شما غایب باشند، دلتنگشان می شوید. اگر بیشتر مستعد انتشار پست‌ها یا پست‌های منفی هستید، حتی می‌توانید قدردانی خود را در رسانه‌های اجتماعی ابراز کنید – اگرچه ممکن است از بازتاب خصوصی که تحت نظارت دیگران نیست سود بیشتری ببرید.

کمک به کودک یا نوجوان در استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی

راه‌هایی برای کمک به فرزندتان وجود دارد که از فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها به شیوه‌ای مسئولانه‌تر استفاده کنند.

  • استفاده فرزندتان از رسانه های اجتماعی را کنترل و محدود کنید
  • در مورد مسائل اساسی با فرزندتان صحبت کنید
  • وقفه های «شبکه های اجتماعی» را اجرا کنید.
  • به فرزند خود بیاموزید که چگونه رسانه های اجتماعی بازتاب دقیقی از زندگی مردم نیستند
  • ورزش و علایق آفلاین را در آنها تشویق کنید

مطلب پیشنهادی

تلویزیون شهری ، ویدئو وال(رنتال) ، تابلو روان ، تلویزیون شهری سه بعدی

امروزه یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی، نمایشگرهای الکترونیکی ال ای دی نظیر تلویزیون شهری و …