هزینه های تحصیل در استرالیا در مقاطع گوناگون

45yvg46y6 هزینه های تحصیل در استرالیا در مقاطع گوناگون

استرالیا یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در دنیا بوده؛ به‌طوری‌که این کشور سالیانه به‌طور متوسط پذیرای بیش از 400 و حتی 500 هزار دانشجو در دانشگاه‌های خود می‌باشد؛ و اینکه در سال 2019 میلادی استرالیا پذیرای حدود 800 هزار دانشجوی بین‌المللی بوده که این رقم نسبت به سال 2010 که خود سالی با رکورد بالایی در این زمینه بود، بیش از 15% افزایش پیداکرده است که خود این رقم گویای محبوبیت وبرتری این کشور به‌عنوان یک مقصد تحصیلی برتر است. اگرچه این افزایش نرخ رشد دانشجویان در استرالیا نشانگر پتانسیل بالای استرالیا برای تعلیم نیروی متخصص و کیفیت بالای متدهای آموزشی در استرالیا می‌باشد اما از جانبی نمی‌توان از هزینه‌های تحصیل در استرالیا که ارقام قابل‌توجهی است چشم‌پوشی کرد؛ در ادامه پیرامون هزینه‌های تحصیل در استرالیا از شهریه گرفته تا هزینه زندگی روزمره صحبت خواهیم نمود.

هزینه تحصیل در استرالیا

بر اساس آمار سایت idp (متخصصان آموزش بین‌المللی) از بین 100 دانشگاه برتر جهان، 7 دانشگاه از این لیست در کشور استرالیا قرار دارند. مزیت مهم تحصیل در این کشور، این است که می‌توانید از برتری علمی و یک سیستم پشتیبانی همه‌جانبه برای دانشجویان بین‌المللی برخوردار شوید؛ اما آنچه خیلی از دانشجویان نمی‌دانند، این است که هزینه تحصیل در استرالیا چقدر است؟

تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی، به معنای پرداخت شهریه‌های نسبتاً سنگین، هزینه‌های زندگی روزمره، هزینه‌های اقامت و اخذ ویزا و … است. بااطلاع از جزئیات هزینه‌ها، برنامه‌ریزی برای مهاجرت آسان‌تر خواهد شد. ازاین‌رو در ادامه جزئیات دقیق هزینه مهاجرت تحصیلی به استرالیا را بر چند اساس توضیح می‌دهیم.

هزینه تحصیل در استرالیا را ابتدا بر طبق هزینه‌های تحصیلی مانند شهریه دانشگاه و به‌صورت جزئی‌تر هزینه تحصیل در مقاطع و رشته‌های گوناگون ارزیابی می‌کنیم. سپس هزینه‌های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی و در پایان هزینه‌های مربوط زندگی دانشجویی در این کشور مانند هزینه کرایه‌خانه یا خوابگاه، خوراک و غیره ارزیابی کرده‌ایم.

پیشنهادی:  بیمه فرهنگیان چیست و چه خدماتی دارد؟

آیا تحصیل در استرالیا برای دانشجویان خارجی گران است؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت استرالیا پس از آمریکا و انگلیس، گران‌ترین مقصد انگلیسی‌زبان و یکی از گران‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در دنیا می‌باشد. برای مثال یک دانشجو دکترا با احتساب شهریه وزندگی دریکی از شهرهای بزرگ استرالیا در سال 2022 هزینه‌ای حدود 50 هزار دلار استرالیا را (با احتساب شهریه و هزینه‌های زندگی) را متحمل خواهد شد؛ آن‌هم حداقل؛ درحالی‌که انتظار می‌رود در مقطع تحصیلی مذکور کمی شهریه‌ها پایین‌تر بوده و فاندها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی بیشتر باشد.

این رقم در مقایسه با کشوری مانند کانادا که ازنظر قوت نظام آموزشی در رقابت تنگاتنگ با استرالیا قرار دارد خیلی زیاد است. البته هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا به‌خصوص سیدنی و ملبورن خیلی بیشتر از بقیه‌ی شهرهای این کشور می‌باشد؛ که دانشجویان با اقامت در حومه شهرهای کوچک‌تر می‌توانند بسیاری از حداقل هزینه‌های زندگی روزمره خود را کاهش دهند. یک نکته قابل‌توجه هم که لازم است در همین ابتدا گفته شود این است که هزینه‌های زندگی و شهریه‌های استرالیا؛ آنچه می‌بینید و اعلام می‌گردد؛ به دلار استرالیا بوده که دلار این کشور از دلار آمریکا (که معیار سنجش بسیاری برای اختلاف ارز بوده) دارای ارزش کمتری است؛ برای مثال با معادل‌سازی نرخ در ابتدای سال 2022 میلادی اگر شهریه یک دانشجو سالانه 42 هزار دلار استرالیا باشد، معادل آن 30 هزار دلار آمریکا (USD) می‌گردد.

اما بیشترین هزینه تحصیل در استرالیا، مربوط به شهریه دانشگاه‌های این کشور است که نسبت به بقیه‌ی دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهآن‌همچنان بالاتر است و تنها کاری که می‌توان برای کاهش این هزینه‌های شهریه انجام داد گرفتن بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی از دانشگاه محل تحصیل متقاضی بوده که خود اخذ بورسیه پروسه مربوط به خود را داشته و نیازمند صلاحیت‌های بالایی برای متقاضی می‌باشد.

پیشنهادی:  (تصاویر) مسابقه انتخاب زیباترین شاهین‌ها

تمام هزینه تحصیل در استرالیا

در این بخش هزینه تحصیل در استرالیا را صرفاً از منظر شهریه ارزیابی نموده و در همین ابتدا یک دید کلی را برای شما مخاطبان برای متوسط هزینه کلی برای شهریه‌های تحصیلی در این کشور بیان کرده و سپس به بررسی جزئی‌تر برای هر مقطع تحصیلی می‌پردازیم. در همین ابتدا جا دارد بگوییم که متوسط هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی 31 هزار دلار در سال می‌باشد. این مبلغ با توجه به دانشگاه انتخابی، شهری که در آن تحصیل می‌نمایید، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی می‌تواند از 22 هزار دلار تا بالای 80 هزار دلار در سال دارای تغییرات باشد. البته مبلغ 80 هزار دلار معمولاً برای رشته‌های پزشکی خاصی مانند جراحی و… می‌باشد؛ اما رقم 31 هزار دلار در سال را می‌توان به‌عنوان یک متوسط خوب از همه دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی و رشته‌های عمومی (به جزء رشته‌های خیلی گران‌قیمت) در نظر گرفت؛ حال بیاییم ابتدا در مورد مقاطع تحصیلی گوناگون کمی این موضوع را بیشتر بررسی کنیم:

هزینه تحصیل در استرالیا در مدارس

درصورتی‌که هزینه مدارس دولتی برای شهروندان استرالیا رایگان بوده، برای دانشجویان بین‌المللی سالانه بین 7 تا 20 هزار دلار هزینه خواهد داشت. هرچه که مقاطع از مهدکودک و پیش‌دبستانی به سمت دبیرستان متوسطه و دبیرستان ارشد نزدیک‌تر می‌شویم، این هزینه‌ها هم بین رنج مذکور بیشتر می‌گردد؛ و اینکه هزینه مدارس شبانه‌روزی استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی بین 37 تا 40 هزار دلار در سال می‌گردد.

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی (لیسانس)

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی کاملاً بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دارد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا سالانه بین 22 تا 45 هزار دلار استرالیا بسته به رشته و دانشگاه انتخابی می‌باشد. البته این مبلغ در رشته‌های پزشکی و رشته‌های مرتبط مانند دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی و… دارای شهریه‌های بیشتر است و می‌تواند این مبلغ از میان 55 تا حتی بیش از 80 هزار دلار در سال نیز فراتر رود. دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی سالیانه در تقریباً 65 هزار دلار به‌طور متوسط شهریه خواهند پرداخت.

پیشنهادی:  وکیل طلاق تضمینی | بهترین وکیل طلاق در تهران با موسسه حقوقی دادآرمان

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد (فوق‌لیسانس) و دکترا

هزینه تحصیل در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین‌المللی بین 17 تا 42 هزار دلار استرالیا بسته به رشته و دانشگاه انتخابی می‌باشد که این رقم برای مقطع دکتری می‌تواند از سالی 14 هزار دلار شروع‌شده و ممکن است به 50 هزار دلار در سال هم برسد. این ارقام متوسط شهریه بیشتر رشته‌ها در این 2 مقطع هستند اما شهریه‌های مذکور برای بعضی از رشته‌ها در دانشگاه‌های گوناگون بسیار می‌تواند با یکدیگر دارای تفاوت باشند.

هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا

هزینه زندگی یک دانشجو در کشور استرالیا با توجه به سبک زندگی و نیازهای شخصی فرد گوناگون است؛ و اینکه بودجه اختصاص داده‌شده باید به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند هزینه‌های غیرمنتظره (مانند موارد اضطراری یا هزینه‌های بهداشتی) را پوشش دهد.

دانشجویان علاوه بر هزینه های تحصیلی مانند شهریه دانشگاه و کتاب‌های درسی، باید بتوانند هزینه‌های عمومی زندگی مانند اقامت، غذا و سرگرمی و … را بپردازند. دولت استرالیا، مبلغ 21,041 دلار را در سال برای هزینه‌های عمومی زندگی تخمین می‌زند.

کشور استرالیا یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای دانشجویانی است که قصد دارند در یک کشور پیشرفته تحصیل کنند. بیشتر دانشگاه‌های این کشور در سطح جهانی بوده و حتی بعضی از آن‌ها در لیست 100 دانشگاه برتر دنیا قرار می‌گیرند؛ اما متأسفانه هزینه تحصیل در استرالیا بسیار بالا است. البته می‌توان با روش‌هایی این هزینه را تا حد ممکن کاهش داد.

برای مشاوره بیشتر می‌توانید از کارشناسان مجرب ما در اسمارت اپلای کمک بگیرید.

منبع این مطلب

مطلب پیشنهادی

تلویزیون شهری ، ویدئو وال(رنتال) ، تابلو روان ، تلویزیون شهری سه بعدی

امروزه یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی، نمایشگرهای الکترونیکی ال ای دی نظیر تلویزیون شهری و …