چرا باید برای بچه ها، قصه کودکانه بخوانیم؟

57aac298 aed6 49bb b107 c97e3efbc0bf چرا باید برای بچه ها، قصه کودکانه بخوانیم؟

قصه کودکانه چیست و چرا خواندن قصه برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؟ پاسخ به این سوال می تواند شما را در انتخاب قصه های کودکانه مناسب برای فرزندانتان یاری دهد. پس از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا ویژگی های قصه های کودکانه و اهمیت خواندن آن برای کودکان را بهتر بشناسید.

قصه کودکانه در اصل روایتی از یک ماجراست که مخاطبان آن را طیف کودکان و خردسالان تشکیل می دهند. قصه کودکانه باید با زبانی ساده، شخصیت ها و تصاویر جذاب همراه است. هدف از تهیه و انتشار قصه کودکانه سرگرمی، آموزش و انتقال مفاهیم به کودکان به گونه ای لذت بخش و کودکانه است. اگر شما هم دوست دارید که هر شب به یک قصه کودکانه صوتی جدید برای کودک خود دسترسی داشته باشید؛ روی لینک زیر کلیک کنید:

قصه کودکانه

در قصه های کودکانه قوه تخیل نقش پررنگی دارد. تمامی عناصر ادبی که در ساخت قصه های کودکانه نقش دارند، در نهایت به پرورش قوه تخیل در کودکان می انجامند. به طور کلی تمامی عناصر و ویژگی های قصه های کودکانه باید به گونه ای هوشمندانه در کنار هم قرار بگیرند تا جذابیت آن را برای کودکان به حداکثر برسانند.

قصه کودکانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک قصه کودکانه باید داشته باشد، کوتاه بودن قصه است. قصه های طولانی می توانند حوصله کودکان از ماجرای داستان را سر برده و به طور کلی آن ها را از مطالعه و قصه خوانی دور کنند. قصه های کوتاه کودکانه همراه با ارزش های اخلاقی و آموزشی، می توانند در مدت زمان کوتاهی توجه و تمرکز کودکان را به خود جلب کنند. معمولا توصیه می شود قصه های کودکانه در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه خوانده شوند؛ زیرا در زمان بیشتر از 15 دقیقه، کودکان تمرکز خود را از دست داده و نمی توانند مضمون داستان را درک کنند.

پیشنهادی:  بهترین دکتر پروتز سینه غرب تهران

ویژگی های موثر قصه های کودکانه

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های قصه کودکانه، نداشتن تاریخ انقضا است. فرقی نمی کند یک قصه کودکانه در چه سالی تولید شده باشد، کودکان همه ی نسل ها می توانند از آن برای آموزش و سرگرمی استفاده کنند. نمونه بارز این ویژگی را می توان در قصه های تولید شده توسط برادران گریم مشاهده کرد؛ قصه شنگول و منگول، قصه شنل قرمزی و سایر آثار کودکانه ای که توانسته اند کودکان نسل های مختلفی را با خود همراه کنند و در رشد و تربیت آن ها موثر باشند.

68d8a424 fbb3 436a a86f 262781189b58 چرا باید برای بچه ها، قصه کودکانه بخوانیم؟

ویژگی های محتوایی قصه کودکانه

قصه های کودکانه باید با زبانی ساده، روان و رسا برای کودکان روایت شوند. قصه های کودکانه باید بتوانند با به کارگیری کلماتی ساده و روان، پیام های مهمی را به مخاطبان خود، که کودکان هستند، منتقل کنند. علاوه بر کوتاه بودن قصه های کودکانه، که پیش‌تر توضیح دادیم، قصه های کودکانه باید بتوانند ماجراجویی خاصی را دنبال کنند تا توجه کودکان را به خود جلب کنند. به عبارت دیگر قصه کودکانه باید دارای مقدمه، جریان معنادار و نتیجه گیری درستی برای کودکان باشد.

از طرفی قصه های کودکانه از طریق جان بخشیدن به اشیاء و شخصیت پردازی با حیوانات و پدیده ها می توانند در تعریف ساده پدیده ها و اتفاقات مختلف و ویژگی های آن ها برای کودکان، نقش مهمی داشته باشند.

لزوم و اهمیت خواندن قصه های کودکانه برای کودکان

تاثیراتی که قصه های کودکانه بر کودکان دارند، نشان از لزوم و اهمیت خواندن آن ها برای مخاطبانِ کوچکشان دارند. کودکان با خواندن قصه کودکانه می توانند مهارت های زبانی خود را تقویت کنند و با کاربرد کلمات و عبارات در زبان آشنا شوند. خواندن قصه های کودکانه با تماشای کارتون ها در رشد مهارت های زبانی بزرگسالان نیز تاثیرگذار است. از این رو خواندن قصه کودکانه می تواند کودکان را برای سوادآموزی و رشد مهارت های آن آماده کند.

پیشنهادی:  4 نکته خرید قسطی لوازم خانگی و مزایا معایب – قسطی بخریم یا نه؟

قصه های کودکانه می توانند قوه تخیل کودکان را تقویت کرده و بدینوسیله خلاقیت کودکان را پرورش دهند. عموما قصه های کودکانه دارای ماجراهای غیرواقعی هستند که کودکان را به تصویرسازی ماجرای قصه ترغیب می کنند. داستان ها و قصه های کودکانه هم چنین می توانند رشد عاطفی و آگاهی فرهنگی را در کودکان پرورش دهند. کودکان با خواندن قصه های مختلف، می توانند با فرهنگ ها،آداب و رسوم مختلف آشنا شده و باورها و شیوه های مختلف زندگی را بهتر درک کنند.

و در نهایت قصه های کودکانه می توانند قدرت حل مسئله و توانایی رویارویی با مسائل مختلف را در کودکان پرورش دهند. کودکان با خواندن قصه های متعدد، درمعرض کسب تجربیات مختلف قرار گرفته و می توانند برای هر مسئله، راه حلی مجزا در ذهن خود تعریف کنند.

d20a3040 ea62 4e0e af0d 446d91767e37 چرا باید برای بچه ها، قصه کودکانه بخوانیم؟

اهمیت خواندن قصه های کودکانه همراه با تصویر برای کودکان

داشتن تصویر در قصه های کودکانه منجر به جلب توجه بیشتر کودکان به داستان می شود. همزمان با این که قصه کودکانه را برای کودک خود می خوانید تصاویر مرتبط قصه را به او نشان دهید. وجود تصاویر مرتبط در کتاب داستان های کودکانه، تصویرسازی و تجسم اتفاقات قصه را برای کودکان آسان تر کرده و بدینوسیله این مهارت ذهنی را در آن ها تقویت می کند. همچنین کودکانِ کوچکتر با دیدن تصاویر قصه می توانند با عناصر و پدیده های مختلف آشنا شوند؛ مثلا تصویر اشیاء، میوه ها، طبیعت و غیره را ببینند و آن ها را بشناسند.

پیشنهادی:  تبدیل واگن قطار قرن نوزدهم به هتلی زیبا/ تصاویر

موضوعات مناسب قصه ها برای کودکان

هر موضوعی برای کودکان مناسب نیست و قصه های کودکانه باید مضامین خاصی را دربربگیرند. مضامین مناسب برای قصه های کودکانه دایره وسیعی را دربرگرفته و مسائل روحی، تربیتی، فردی و اجتماعی را دربرمی گیرند. در وبسایت وولک به نشانی اینترنتی https://voolak.com والدین عزیز می توانند به موضوعات مختلفی از قصه های کودکانه مانند صداقت، همدلی، خودباوری، غلبه بر ترس، درس گرفتن از اشتباهات، کنترل احساسات، تلاش و امید، بهداشت و سلامت، قانون پذیری، کارگروهی، مسئولیت پذیری، محیط زیست، مدرسه، علمی و ماجراجویانه را در بر می گیرند.

یادگیری و درک همه ی موضوعات یادشده برای آشنایی بهتر کودکان با مسائل مختلف در آینده، لازم و ضروری است و قصه های کودکانه به خوبی از عهده ی این آموزش برآمده‌اند. تیم وولک نیز با بررسی این موضوعات و داستان پردازی مناسب برای کودکان، قصه های صوتی بسیاری را برای والدین و کودکان تولید و منتشر کرده است.

اهمیت انتخاب موضوع مناسب در قصه های کودکانه

قصه کودکانه به طور قابل توجهی بر رشد شناختی، یادگیری و تجارب دیگران تاثیر می‌گذارد و از این رو انتخاب موضوع مناسب برای داستان های کودکانه از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین موضوعات برای قصه های کودکانه، موضوعاتی هستند که ارزش ها و پیام های اخلاقی و تربیتی را به آن ها منتقل می کنند.

کودکان قابلیت درک مستقیم بسیاری از مفاهیم را ندارند و قصه های کودکانه می توانند بصورت غیرمستقیم، بسیاری از مسائل را به آن ها آموزش دهند. لذا برخلاف بزرگسالان که مطالعه را برای سرگرمی انتخاب می کنند، موضوعات قصه های کودکانه باید آموزش برخی از مفاهیم را دربربگیرند.

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

شرایط و قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک در شهر مازندران

شرایط و قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک در شهر مازندران رهن …