طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

%name طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

آش شلغم یکی از آش های محلی جنوب خراسان و البته یکی از آش های پرخاصیت در ایران هست که استفاده درمانی و دارویی بسیاری دارد. آش شلغم به دلیل وجود شلغم و پیاز دارای انواع ویتامین‌های B و C و A هست که در پیشگیری و درمان بیماری های مختلفی از جمله سرماخوردگی، درد مفاصل، تسکین خارش و … زیاد مفید هست. در این مطلب طرز تهیه آش شلغم خوشمزه را برای شما آماده کرده ایم. پیشنهاد می کنیم تهیه این آش را در فصل زمستان از دست ندهید.

آش شلغم یکی از انواع آش های ایرانی و زیاد پر خاصیت می باشد. این آش می تواند تنوعی برای خوردن شلغم و سودبردن از خواص بی نظیر آن باشد. شلغم سرشار از ویتامین C بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در عملکرد برای سرماخوردگی زیاد مفید هست و می تواند بدن شما را در مساوی ویروس ها مقاوم کند.

آش شلغم برای سرماخوردگی زیاد مناسب هست. در حالی که طعم بی نظیر و دلچسبی دارد، مشابه یک داروی زورمند تاثیر می کند. این آش خوشمزه را می توانید با کوفته ریزه تهیه کنید. آش شلغم با گوشت، شکل مجلسی تری دارد و در فصل زمستان برای سرو پیش غذا مناسب هست.

پیشنهادی:  طرز تهیه کتف و بال مرغ عسلی

آش شلغم شیرازی و آش شلغم قزوین زیاد معروف هستند و در دستور تهیه آن ها از گوشت چرخکرده استفاده می شود. اما شما می توانید گوشت را از مواد حذف کرده، سویا را جانشین آن کنید. یا بدون افزایش کردن جایگزینی، گوشت را از مواد اولیه آش شلغم حذف کنید. آش شلغم بدون گوشت، همچنان خواص فوق العاده خود را داشته و می تواند برای گیاهخواران انتخاب زیاد مناسبی باشد.

آش شلغم بدون گوشت:

%name طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش شلغم بدون گوشت

مواد لازم برای آش شلغم بدون گوشت :

 شلغم نگینی خرد شده 500 گرم
 عدس یا ماش  نصف پیمانه
 نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
 برنج نیم دانه نصف پیمانه
 پیاز بزرگ 2 رقم
 اسفناج، گشنیز، تره و جعفری (سبزی آش)  350 گرم پاک شده
 آب یا عصاره ی گوشت 8 تا 10 لیوان

برای طرز تهیه آش شلغم بدون گوشت:

ابتدا پیازها را رنده کنید و آن را با روغن سرخ کنید، سپس به آن کمی زردچوبه افزایش کنید، سپس به آن عدس یا ماش را افزایش کنید و بگذارید بجوشد زمانی که عدس یا ماش نیم پز شدند برنج نیم دانه را افزایش کنید اگر آب آن کم شده بود آب گوشت یا عصاره ی گوشت را با آب جوش به آش افزایش کنید.

پیشنهادی:  طرز تهیه پای مرنگ لیمو

در این مرحله سبزی و شلغم های خرد شده را افزایش کنید. سپس نمک آن را بچشید و مقداری نمک و فلفل و اگر لازم بود زردچوبه به آن افزایش کنید و اجازه بدهید آش شلغم جا بیفتد.

سپس داخل کاسه مورد نظر بریزید و آن را با نعنا داغ و کشک تزیین کنید.

%name طرز تهیه آش شلغم برای سرماخوردگی

طرزپخت آش شلغم خوشمزه

نکاتی برای پخت آش شلغم:

چاشنی آش شلغم، کشک یا سرکه یا آبغوره استفاده کنید.

 می توانید آب گوشت و یا عصاره ی گوشت را حذف کنید.

 اگر سرما خورده اید از 1 رقم پیاز بزرگ استفاده کنید و آن را خیلی کم حرارت دادن بدهید تا بی رنگ شود و آن را به هیچ عنوان سرخ نکنید. از نعنا داغ هم استفاده نکنید.

 بعضی افراد از لپه به جای عدس یا ماش استفاده می کنند این کاملا سلیقه ای هست.

 برای طرزپخت آش شلغم خوشمزه با گوشت: حدود 300 گرم گوشت چرخ کرده را با 1 رقم پیاز رنده شده و نمک و فلفل و زردچوبه خوب ورز بدهید و به صورت قلقلی های کوچک، داخل روغن با پیازها کمی حرارت دادن بدهید البته باز هم اشاره می کنم برای سرماخوردگی اصلا سرخ نکنید بلکه حدود 1 ساعت آخر به به صورت قلقلی به آش افزایش کنید.

پیشنهادی:  طرز تهیه کیک ساده

 برای پخت آش شلغم می توانید شلغم ها را پوست بگیرید یا با پوست خرد کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه نان چاباتا ایتالیایی

چاباتا نان حجیم ایتالیایی طرز تهیه نان چاباتا با خمیر ترش فوق العاده نان چاباتا …