آب و هوا و تاثیر آن بر انتخاب درست کابینت آشپزخانه

pwrrjmtfhg9845uynjh984o5jyo 300x197 آب و هوا و تاثیر آن بر انتخاب درست کابینت آشپزخانه

آخر هفته وضیعت هوا را چک خواهید کرد! گرم، سرد، بارانی یا شایدم برفی

همانطور که وضعیت آب و هوا ما رو تحت تاثیر خودش قرار میده، هرچیزی که از چوب ساخته میشه هم بسیار تحت تاثیر وضعیت آب و هوای منطقه است.

چوب یکی از مصالح ساختمانی به شمار می‌آید که دوام و استحکام آن بسیار چالش برانگیز و تحت تاثیر محیط و عوامل مختلف است. به میزان رطوبت هوا بسیار حساس است، گرما و سرما باعث انبساط و انقباض آن ودر نتیجه ترک خوردن یا باز شدن اتصالات آن می‌شود.

فروشگاه آنلاین انواع کابینت آشپزخانه آماده به تحویل، به آدرس  https://orinab.com

تاثیر رطوبت هوا بر کابینت آشپزخانه

کابینت‌های تمام چوب آشپزخانه با گرفتن رطوبت یا پس دادن رطوبت منبسط و منقبض می‌شوند، این اتفاق باعث باد کردن و خراب شدن کابینت‌های آشپزخانه می‎‌شود.

رطوبت مطلق، مقدار واقعی رطوبت موجود در هوا را توصیف می‌کند، و بر حسب گرم بر متر مکعب محاسبه می‌شود.

رطوبت نسبی، مقدار بخار آبی است که در حجم معینی از هواست. رطوبت نسبی تعیین میکند که آیا برای حفظ تعادل رطوبت خانه باید آن را کم یا زیاد کرد.

به این نکته توجه داشته باشید میزان رطوبت چوب در اکثر آشپزخانه ها حدود 8 در صد است، این درصد در مناطقی که رطوبت بیشتر یا کمتر دارند متفاوت است. تغییرات مختصر رطوبت تاثیر زیادی بر کابینت‌های اشپزخانه نمی گذارد. اما تغییرات زیاد و سریع باعث، باد کردن کابینت آشپزخانه، ترک خوردن، تغییر رنگ یا جداشدن اتصالات گردد.

پس برای حفظ کابینت های آشپزخانه خود چه کنیم !

  1. اگر در محیطی زندگی می‌کنید که رطوبت هوا زیاد است، می‌توانید از کابینت‌های آشپزخانه فلزی یا فلزی درب چوبی استفاده کنید. کابینت‌های بدنه فلزی گالوانیزه با روکش روی، در مناطقی که رطوبت هوای زیادی دارند بسیار توصیه می‌شوند.

4f53g6fuh309tu938utj 300x200 آب و هوا و تاثیر آن بر انتخاب درست کابینت آشپزخانه

کابینت‌‌های بدنه فلزی مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و شرایط مختلف جوی دارند. بدون محافظت، فولاد به دلیل شرایط جوی در طول زمان زنگ می‌زند. روش‌های حفاظتی مانند رنگ آمیزی یا پوشش پلاستیکی وجود دارد، اما این روش‌ها دارای اشکالاتی هستند. هنگامی که آسیب ببیند، بخش‌هایی از فولاد زنگ‌زده می‌شود و پوشش محافظ از بین می‌رود و این نوع حفاظت‌ها را غیرقابل اعتماد می‌کند(همیشه نیاز به نگهداری مداوم دارند).

پیشنهادی:  دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

یکی از روش‌های بهتر برای محافظت از مصالح فولادی در برابر خوردگی، گالوانیزه گرم است. با گالوانیزه گرم، تمام سطوح مواد به روی مذاب(Zn)  آغشته شده و کاملاً با آن پوشانده می‌شود و این تضمین را می‌کند که نواحی کوچک فولادی که ممکن است در معرض خوردگی قرار گیرند، آسیب نمی‌بینند. پوشش روی سبب می‌شود تا این کابینت مقاومت خوبی در برابر زنگ زدن و فرسودگی داشته باشد. معمولا 2/1 تولید روی در جهان به این فرایند اختصاص داده می‌شود تا در مقابل فرسودگی و خوردگی مقاومت داشته باشد.

استفاده از گالوانیزه بعنوان پوشش محافظ مزایای زیر را دارد:

– هزینه اولیه گالوانیزه از بسیاری دیگر از پوشش‌های محافظ معمول مشخص شده کمتر است.

-حتی در مواردی که هزینه اولیه گالوانیزه بیشتر از پوشش‌های جایگزین باشد، گالوانیزه کردن در درازمدت تقریباً همیشه ارزان‌ترین است (زیرا دوام بیشتری دارد و نیاز به نگهداری کمتری دارد).

 طول عمر پوشش‌های گالوانیزه بیش از 25 سال است.

– تمیز کردن این کابینت‌ها بسیار ساده است و می‌توان پس از پاک کردن سطح با پارچه‌ای مرطوب با استفاده از پودر ماشین لباسشویی و آب به خوبی تمیز کرد.

برای صرفه جویی در هزینه‌ها می‌توانید از کابینت‌های پیش ساخته یا آماده استفاده کنید. کابینت آماده یا استوک نو، کابینت‌هایی هستند که از قبل طراحی شده، برش خورده، قطعات نصب شده و ساخته شده‌اند. شما می‌توانید با خرید از ما، درب نمایندگی‌های ما کابینت را تحویل گرفته و به خانه ببرید.

اگر به کابینت‌های بدنه فلزی علاقمند نباشید و دوست داشته باشید از کابینت‌هایی با بدنه چوبی استفاده کنید می‌توانید با استفاده از روش‌هایی  از کابینت‌ها در برابر آب خوردگی محافظت کرد.

2- کابینت‌ها را لمینیت یا وکیوم کنید.

این نوع کابینت‌ها از چند لایه تشکیل شده‌اند که لایه رویی با یک روکش صاف و براق که ممکن است از پلاستیک یا ماده‌ای ضد آب ساخته شود پوشانده شده است که کاملا از کابینت در برابر رطوبت محافظت می‌کند.

tf45yuh45tonu45oit 300x200 آب و هوا و تاثیر آن بر انتخاب درست کابینت آشپزخانه

3- از لاک جلای ضد آب، بتانه‌کاری و پوشش صاف استفاده کنید.

پیشنهادی:  خریدانواع کرم ضد افتاب خارجی اصل رنگی و بی رنگ باکاوربالا 2023(مناسب انواع پوست)

بتانه‌ها، لاک‌های جلا و پوشش‌های صاف ضد آب دارای فرمول‌های مختلفی هستند و بسته به نوع چوب و رنگ مورد استفاده در انواع درب کابینت آشپزخانه قابل استفاده هستند.

4- مدل مناسبی برای سینک ظرفشویی خود در نظر بگیرید.

طور کلی تغییر مدل سینک ظرفشویی شما می‌تواند از ریختن آب جلوگیری کند. به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با بتانه‌کاری و درزگیری مناسب در اطراف لبه‌های سینک ظرفشویی از نشت آب جلوگیری کنید و دیگر نیازی به تعمیر کابینت‌های باد کرده بر اثر آب خوردگی نداشته باشید.

5- لبه‌های جدیدی برای پیشخوان آشپزخانه امتحان کنید.

شاید هیچوقت به تغییرطراحی لبه‌های پیشخوان خود فکر نکرده باشید، اما طراحی لبه‌های پیشخوان شما می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال چکیدن آب به داخل کابینت‌ها و خراب شدن آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، پیشخوان‌های آشپزخانه با لبه‌های گرد(bullnose edge) باعث می‌شوند آب بیشتری از لبه‌ها بریزد و کابینت‌های زیرین خیس شوند از سوی دیگر، لبه‌های مورب(beveled edges) روی میزهای آشپزخانه شما باعث می‌شوند که نشتی مستقیم روی زمین بریزد و به کابینت‌ها آسیب نرساند.

6- تهویه یا رطوبت زدایی بهتری داشته باشید.

اگر مشکلات آشپزخانه شما ناشی از رطوبت باشد، ممکن است بخواهید در تهویه بهتر آشپزخانه خود سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال، اگر آب زیادی بجوشانید یا پخت و پز زیادی انجام دهید که بخار تولید می‌کند، باید به خروج بخار از آشپزخانه کمک کنید. می‌توانید پنجره‌های خود را باز کنید تا رطوبت و بخار خارج شود یا از محصولاتی مانند فن‌های استخراج کننده آشپزخانه، رطوبت گیر و هود برای کمک به جذب رطوبت اضافی در هوا که باعث از بین رفتن کابینت‌ها می‌شود، در نظر بگیرید!

7- پوشش لاستیکی اسپری کنید.

استفاده ازاسپری پوشش لاستیکی برای کابینت‌ها یکی از ساده‌ترین مواردی است که می‌توانید برای جلوگیری از بادکردن کابینت‌ها براثر آب‌خوردگی بکارببرید. این اسپری‌ها در مارک‌های مختلفی موجود هستند که برای محافظت از کابینت‌های چوبی شما از یک لایه لاک ضد آب ساخته شده است که از تخریب کابینت‌ها جلوگیری می‌کند.

پیشنهادی:  خرید قسطی گوشی موبایل از بهترین برندها بدون ضامن

در حالت ایده آل، این پوشش‌ها بسیار با دوام هستند و در برابر حرارت مقاوم می‌باشند و در شرایط خیلی گرم هم(مانند اغلب آشپزخانه‌ها) در جای خود باقی می‌مانند. اگر محصول شما سریع خشک شود، روند کار را بسیار ساده تر و ایده‌آل‌تر می کند. بعضی ازاین اسپری‌ها در 30 دقیقه یا کمتر خشک می‌شوند و برای کابینت‌ها با هر سایزی مناسب هستند.

8- از کاشی کف وینلی استفاده کنید.

وقتی صحبت از عایق رطوبتی خانگی می شود، فکر می‌کنیم برای انجام این کار همیشه باید هزینه زیادی پرداخت کنیم. در صورتی که روش‌های ارزان‌تری هم وجود دارد مانند استفاده از کاشی‌های کف وینیلی چسب دار یا بدون چسب که در امتداد پایه کابینت زیر سینک شما برای محافظت در برابر آب قابل نصب هستند.

نصب و برش این کاشی‌های وینیل به راحتی انجام می‌شود، بنابراین می‌توانید به راحتی لایه‌ای از مواد را ایجاد کنید که کابینت شما را دربرابر آب محافظت می‌کند. شما حتی می‌توانید کاشی‌های وینیلی را با طرحی که دوست دارید انتخاب کنید و با این کارهم زیبایی به آشپزخانه خود می‌بخشید و هم از کابینت‌ها در برابر آب خوردگی محافظت می‌کنید.

9- بتانه پلی اورتان

بعضی از روش‌های محافظت، در برابرآب خوردگی در نقاطی مانند لبه‌ها و گوشه‌ها ضعیف عمل می‌کنند و آب می‌تواند مشکل ایجاد کند. دراین موارد می‌توانید دراطراف لبه‌ها و گوشه‌های کابینت خود از یک درزگیر پلی اورتان با کیفیت بالا استفاده کنید. پلی اورتان مایع، ماده شگفت انگیزی است که در برابر آب خوردگی از کابینت شما محافظت می‌کند.

10- استفاده از سینی پلاستیکی در کابینت زیر سینک

یک راه حل ساده برای لوله‌هایی که نشتی دارند، استفاده از سینی پلاستیکی داخل کابینت زیر سینک می‌باشد تا کابینت را از نشت محافظت کند.

مطمئناً، شما باید یک سینی پلاستیکی متناسب با اندازه کابینت پیدا کنید و طوری باشد که مطمئن شوید که لوله‌های احتمالی شما در این راه قرار دارند. این راه حل به تمیز کردن آسان‌تر کابینت سینک ظرفشویی هم کمک می‌کند.

برای مشاهده ی انواع مقالات به روز مرتبط با صنایع چوبی، خانه و آشپزخانه اینجا را کلیک نمایید.

مطلب پیشنهادی

تلویزیون شهری ، ویدئو وال(رنتال) ، تابلو روان ، تلویزیون شهری سه بعدی

امروزه یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی، نمایشگرهای الکترونیکی ال ای دی نظیر تلویزیون شهری و …