قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

 %name قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

قره قاط چیست ؟

قره قات یا قره قاط یکی از میوه های پرخاصیت هست که می توان به صورت آب قره قاط یا میوه های آن و حتی از گل و برگ آن استفاده کنید و از خواص قره قاط بهره ببرید.

قره قات چیست ؟

قره قات یا قارا قات یا قره قاط (Redcurrant) با نام علمی Ribes rubrum و گونه دیگر آن با نام Ribes orientalis، میوه ای جنگلی هست که بومی اروپای غربی و شمال کشورهای ایتالیا، اسپانیا، لهستان و پرتغال هست. ارتفاع بوته قره قات 1–1/5 متر هست و گاهی تا 2 متر هم می رسد.

شکوفه ها، به دلیل رنگ زرد متمایل به سبزشان تا حدی نامرئی هستند. میوه ها در خوشه های آویخته بوجود می آیند. هر خوشه ، 3–10 میوه قرمز روشن با قطر 8–12 میلیمتر را حاوی می شود. هر درختچه ، 3–4 کیلو میوه در سال می دهد. میوه ها در اواسط تابستان می رسند.

قره قات نباید با سیاه گیله (Blueberry) اشتباه شود. آن میوه‌ها طعمی متمایل به شیرین دارند. متأسفانه این اشتباه اسامی، به دلیل نایابی نسبی قره قات و شناخته شدن بلوبری از راه ارتباط با جهان غرب، حتی در محیط های آکادمیک شیوع پیدا کرده هست.

توصیفی که یک منبع سنتی تر از قره قات می کند، به واقعیت نزدیک تر هست: «نام ترکی آن «قره قاط» هست به آن قراقات و قراطاط هم می گویند، جمعی از گیاه شناسان قدیم ایران از جمله بغدادی آن را نوعی زغال اخته و جمعی دیگر نوعی زرشک می دانند …».

قره در ترکی به معنای سیاه هست که همان قره گیله گفته می شود و گیله نیز در عامیانه به رقم یا دانه گفته می شود، به قره گیله در کشور آذربایجان «یه میشان» گفته می شود. اما در آستارا گیلان و فشم تهران و… نوع قرمز رنگ آن وجود دارد که کمتر مصرف خوراکی دارد که شبیه قره گیله هست امارنگ آن قرمز هست.

%name قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

قره قاط سیاه نیست بلکه به رنگ قرمز هست

پیشنهادی:  خواص گوشت بوقلمون

خواص قره قات چیست ؟

قره قاط منبع بینهایت خوبی از آنتی اکسیدان ها مشابه ویتامین C و منگنز هست. آنتی اکسیدان ها بدن را از اثرات استرس اکسیداتیو محافظت می کنند، که ممکن هست به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ها کمک کند. در زیر چند مورد از خواص قره قاط  ذکر شده هست:

1. زیبایی پوست

قره قات ها سرشار از مواد مغذی برای پوست مفید هستند. قره قات ها سرشار از ویتامین های B و C هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند دارد که با صدمه رادیکال آزاد در سلول های پوستی مبارزه کرده و حتی آن را رفع می کند.

این ویتامین ها همچنین در بازسازی سلول های پوست کمک کرده و به بهبودی صدمه های مضر در مساوی اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. این امر سبب می شود که قره قات ها یک ماده غذایی عالی برای مراقبت از پوست شما باشند.

2. خون خود را تقویت کنید

قره قات منبع خوبی از آهن هست که برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری هست. گلبول های قرمز خون حدود 40 تا 45٪ از کل ترکیب خون را تشکیل می دهد. گلبول های قرمز بینهایت مهم هستند زیرا کار انتقال خون و سایر مواد مغذی به سلول ها و ارگان های مختلف بدن را انجام می دهند. کمبود آهن می تواند عواقب زیادی داشته باشد که می توان با مصرف غذاهای غنی از آهن از جمله میوه هایی مشابه توت قرمز پیشگیری کرد.

%name قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

گیاه قره قاط

پیشنهادی:  فهرست موادغذایی با طبع گرم

3. سیستم ایمنی زورمند

همانطور که قبلاً ذکر شد، قره قاط سرشار از ویتامین C هست که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از آن تغذیه می کند تا بدن از حملات ویروسی و باکتریایی پیشگیری کند. این بیماری نه تنها از سرماخوردگی پیشگیری می کند، بلکه به بدن کمک می کند تا بتواند در مقابل تشکیل انواع خاصی از سرطان ها مبارزه کند.

ویتامین C در دستگاه تنفسی نقش بازي كردن آنتی اکسیدانی دارد ، بنابراین منبع تسکین آسم هست. ویتامین C موجود در آنها حاوی خاصیت خلاف هیستامین هستند که از تاثیر آلرژی پیشگیری می کنند و آن را کاهش می دهند.

4- یبوست

قره قاط ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. فیبر یک بخش اساسی از یک رژیم متعادل هست که با خیساندن آب در دستگاه گوارش تحتانی و پاکیزه کردن جسمی و بیرون راندن آشغال سبب تحریک منظم روده می شود. به بزرگتر شدن روده بزرگ و پرکار شدن حرکات روده کمک می کند. فیبر کمک می کند تا از یبوست پیشگیری کند.

5- برای سلامت قلب و عروق

پتاسیم موجود در قره قات یکی از مواد معدنی هست که در سلامت قلب و عروق نقش بازي كردن مهمی دارد. همچنین به پیشگیری از فشار خون کمک می کند و فشار خون را کاهش می دهد. پتاسیم برای سایر ارگان های بدن از جمله کلیه نیز عالی هست و مشخص شده هست که خطر سکته های مغزی را هم کاهش می دهد.

6. کاهش وزن

قرقره قات های ارگانیک کم کالری دارند و تنها 63 لیوان در آن وجود دارد. آنها دارای چربی کم و فیبر بسیاری هستند و آنها را به یک ماده غذایی ایده آل برای کاهش وزن تبدیل می کنند. فیبر سبب می شود سریعتر حس سیری کنید، بنابراین کمتر غذا می خورید.

%name قره قاط چیست؟ + خواص قره قاط

فواید قره قات

پیشنهادی:  نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

استفاده های دارویی

این میوه دارای خلاف انعطاف پذیر، دفع کننده، هضم کننده، ادرارآور، ملین هست.

 از آنها برای رفع علائم روماتیسمی استفاده می شود.

 همچنین از آنها در قرص برای رفع اسپریژن یا کاهش درد دررفتگی ها استفاده می شود.

 قره قات دارای خاصیت کاهش دهنده تب، تحریک کننده عرق، تحریک قاعدگی، ملین، ملایم، قابض، ادرار آور و گوارشی هست.

 گفته می شود چای تهیه شده از برگ های خشک آن سبب کاهش علائم نقرس و روماتیسم می شود، در کمپرس برای خراش های بی‌قدرت مفید هست و به عنوان یک محلول مناسب برای غرغره برای عفونت های دهان مفید هست.

 از میوه ی آن در مواد آرایشی، ماسک های صورت برای استوار کردن پوست کوفته و بی جان استفاده می شود.

 قره قاط همچنین در تسکین برخی از بیماری های پوستی از جمله اگزما و آکنه موثر هست.

 قره قاط به پاکسازی خون و تقویت بافت پوست کمک می کند.

 قره قات می تواند خراش ها را تندرستی بخشد، از این راه از عفونت های سپتیک پیشگیری می کند. می توان از آن برای درمان سوختگی های خفیف استفاده کرد.

 اگر به طور مرتب مصرف شود، برای بیماران دیابتی، بیمار قلبی، بیمار گرفتار به سرطان و افرادی که از پیری رنج می برند معجزه می کند.

 بسیاری از محققان معتقدند که گلبرگ های آن خاصیت کاهش تب دارند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و فرق پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …