چه غذاهایی با زرشک میتوان درست کرد؟

اولین غذا : زرشک پلو

یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذا های سفره ی ایرانی.
تاریخچه زرشک پلو به دوران صفوی برمی گردد؛ در این زمان آشپزی ایرانی پیشرفت های شگرفی کرد و بسیاری از غذاهای مجلسی ایرانی مشابه زرشک پلو زاده شدند. از آنجا که تزئین این غذا به اندازه کیفیت اجزای تشکیل دهنده اش اهمیت دارد و روی برنج با انواع مغزها و میوه های رنگارنگ پوشیده می شود، می توان آن را از نظر زیبایی به قالی ایرانی تشبیه کرد. به دلیل زرشک و خلال پرتقال یا نارنج، از جمله غذاهایی هست که مردم استان های فارس و خراسان آن را بیش از سایر استان های ایران می پزند و به آن علاقه دارند.

برای خرید زعفران از کشاورز در تهیه زرشک پلو میتوانید به فروشگاه آلنج مراجعه کنید.

regvpohjioyjubv6849yu 300x300 چه غذاهایی با زرشک میتوان درست کرد؟

مواد لازم زرشک پلو با مرغ

برنج ۴ پیمانه

پیاز  ۱ رقم

سیر  ۲ حبه

زرشک ۱ پیمانه

کره  ۲۵ گرم

سینه یا ران مرغ ۴ قطعه

آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

زعفران دم کرده ۲ قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

شکر ۱ ق غذا خوری

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

ابتدا در تابه ای کمی روغن اسپری می کنیم و یا یک قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا داغ شود،سپس قطعه مرغ ها را در تابه قرار می دهیم و درب آن را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا سرخ شود

بعد از گذشت ۵ لحظه درب قابلمه را بر می داریم و نگاه می کنیم اگر سرخ شده بود که آن ها را بر می گردانیم تا جهت دیگرشان هم سرخ شوند اگر نه مجددا درب قابلمه را می گذاریم تا طلایی و سرخ شود. پوست پیاز را می گیریم

و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و سیر را نیز پوست می گیریم و آبکشی می کنیم ریز خرد می کنیم و در قابلمه ای (قصد داریم در آن مرغ را بپزیم)کمی روغن می ریزیم و پیاز و سیر را در آن داغ‌کردن می دهیم تا کمی رنگشان تحول کنید

سپس رب گوجه فرنگی را می افزاییم و داغ‌کردن می دهیم تا رنگش تحول کند و آن وقت نمک،فلفل و آبلیمو به مواد افزایش می کنیم و داغ‌کردن می دهیم و در آخر قطعه مرغ های سرخ شده را در قابلمه می چینیم و ۲ الی ۳ لیوان آب روی مواد و مرغ ها می ریزیم

و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم بپزند. حدودا ۲ ساعت برای پخت کامل مرغ دوران لازم هست تا سس مرغ غلیظ شود و روغن بیاندازد. ۱۰ لحظه مانده به خاموش کردن شعله قابلمه مرغ ۱ قاشق از زعفران دم کرده را افزایش می کنیم.

زرشک را در در ظرفی می ریزیم و روی آن آب ولرم می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ لحظه خیس بخورد. برای پخت برنج ابتدا در قابلمه ای ۸ لیوان آب می ریزیم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا بجوش بیاید و مقداری نمک داخل آب می ریزیم.

پیشنهادی:  4 روش پخت آبگوشت سیر مقوی و خوشمزه

برنج را بستگی به نوع آن و میزان مهارت داشتن ما در پخت آن می توانیم از قبل در کاسه آبی بریزیم تا خیس بخورد و یا اگر مهارت نداریم زمانی که آب بجوش آمد برنج را می شوییم و آب آن را بیرون می ریزیم و داخل آب جوش میریزیم.

فروشگاه آلنج فروش زعفران عمده هم جزو خدماتش هست و میتوانید از آن بهره ببرید.

evgnjb5809yuv4589yj54oyj 300x298 چه غذاهایی با زرشک میتوان درست کرد؟

ابتدا که برنج را داخل قابلمه می ریزیم از جوش می افتد برنج را هم می زین و رها می کنیم تا مجددا به جوش بیاید ۴ الی ۵ لحظه که گذشت مجددا یک هم می زنیم و چند دانه از برنج را از آب خارج می کنیم و زیر دندان امتحان می کنیم

اگر اطرافش پخته بود ولی مغز ان سفت بود دوران آبکشی برنج هست،در غیر این صورت باید دوران داد تا بپزد. برنج را در آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم.قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا آب داخل قابلمه کاملا خشک شود

سپس مقداری روغن داخل آن می ریزیم و از روی حرارت بر می داریم و برای ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و ورقه ورقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و برنج را با کفگیر را روی ته دیگ می ریزیم

و در آخر درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا برنج بخار کند و آن وقت حرارت را کم می کنیم و اگر دوست داشتید توری زیر قابلمه قرار می دهیم تا به مرور دوران برنج بپزد. زرشک را در آبکش می ریزیم و در تابه ای کره را قرار می دهیم تا آب شود

سپس زرشک را داخل کره می ریزیم و با حرارت کم داغ‌کردن می دهیم و شکر را افزایش می کنیم تا شکر کاراملی شود در انتها ۱ قاشق زعفران دم کرده باقی مانده را به آن می افزاییم و در حد ۳۰ ثانیه داغ‌کردن می دهیم سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و هم می زنیم تا مواد به خوبی مخلوط شوند.

در پایان پس از اینکه غذا آماده شد برنج را در دیس می کشیم سپس مقدار کمی از برنج را با زرشک در یک کاسه کوچک مخلوط می کنیم و روی برنج را با زرشک تزیین می کنیم. مرغ را هم در کاسه خورشت می کشیم و به همراه برنج سرو می کنیم. نوش جان.

زعفران صادراتی جزو با کیفیت ترین محصولات آلنج هست.

gvjn458nyuv49y45oyj 300x169 چه غذاهایی با زرشک میتوان درست کرد؟

خورشت زرشک

کشور پهناور ما این امکان رو به ما داده تا با تعدد اقلیم های مختلف و فرهنگ های خاص اون منطقه، فرهنگ غذایی متنوعی داشته باشیم. قطعاً موقیت های جغرافیایی تاثیر قابل توجهی در نوع مواد اولیه و همچنین چگونگی تهیه غذا و خوراک های مختص به ناحیه برخواسته از خودش رو داره. از این بابت که ما جز فرهنگ هایی هستیم که با تنوع قابل توجه و بی نظیری از نظر تهیه خوارک و غذا و انواع شیرینی و سایر گرایش های مربوط به اون ها رو در اختیار داریم، سبب افتخاره.

پیشنهادی:  طرز تهیه انواع غذا با گوجه

فروشگاه آلنج در صادرات زعفران نامدار و مشهور هست.

مواد اولیه :

برای ۷ نفر

گوشت ۷۵۰گرم (گوسفندی و با استخوان)

زرشک ۲۵۰گرم

لپه نصف پیمانه

پیاز۲عدد

روغن به میزان لازم

نمک به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا پیاز هارا شسته و ریز میکنیم و به همراه مقداری روغن سرخ میکنیم و بعد گوشت گوسفندرا به صورت خورشتی خردکرده و همراه پیاز و ادویه، نمک، فلفل و روغن داغ‌کردن میدهیم تا رنگ گوشت برگردد و عطر ادویه نیزبه مشام برسد.لپه را شسته و کمی در کاسه جداگانه داغ‌کردن میدهیم و به گوشت افزایش میکنیم.زرشک شسته شده آن را هم به گوشت می افزاییم و ۴ لیوان آب داخل قابلمه ریخته و حرارت راکم میکنیم و اجازه میدهیم خورش بپزد و به روغن بیفتد.

rtgvblbyvj0964ybu495ovjt 300x213 چه غذاهایی با زرشک میتوان درست کرد؟

خورشت زرشک

نکات:

۱)این خورش غذایی کردی هست.

۲)بهتر هست روی خورش را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

۳)لپه را قطعا از شب قبل خیس کرده و آبش را ۳بار عوض کنید و اگر فراموش کردید آن را۲بار جوشانده و آبش را خالی کنید و بعد بپزید.

۴)در صورت متمایل‌شدن مقداری آبلیمو و زعفران نیز به غذا بیفزایید

بیشتر بدانید از دوستی با خواص درمانی زرشک

یکی از گیاهان دارویی پرمصرف، زرشک هست. میوه‌های قرمز کوچک این گیاه در سفره‌های بیشتر مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زرشک‌پلو، مربای زرشک، سس زرشک، کیک زرشک، ترشی زرشک و حتی آب زرشک، نام‌های آشناست که طعم، مزه و خواص جالبی دارد.

علاوه بر خواص تغذیه ای، از رنگدانه‌های موجود در چوب و پوست گیاه زرشک برای رنگ کردن چرم و پشم نیز استفاده می‌شود.

خواص درمانیسابقه مصرف زرشک به دوران مصر باستان می‌رسد، زمانی که فراعنه و ملکه‌ها، این گیاه را با تخم رازیانه به غرض درمان طاعون مصرف می‌کردند.

برای اینکه از قیمت روز زعفران آگاهی پیدا کنید میتوانید به سایت فروشگاه آلنج مراجعه فرمایید.

خورشت زرشک

درباره خواص درمانی زرشک مطالب زیادی توضیح شده هست، به عنوان مانند سرخ‌پوستان آمریکازرشک را برای بیماری‌های خونی، سل، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کلیوی، رماتیسم، خراش‌ها و جراحت‌ها به کار می‌بردند.

بعضی از پزشکان سنتی در ایران نیز زرشک را به عنوان رفع بوی بد خلط سینه می‌شناختندو در درمان بیماری‌های لثه، درد دندان و بعضی بیماری‌های چشمی (بی‌حالی دید) از آن استفاده می‌کردند.

از زرشک برای درمان بیماری‌های آرتریت، مشکلات صفراوی، اسهال، کاهش تب، التهاب طحال،آماس زبان، زرد خراش، کمردرد، از بین بردن کرم‌های حلقوی، مشکلات قلبی، قاعدگی دردناک، مشکلات کبدی، بواسیر و تب‌خال نیز استفاده می‌شود.

روس‌ها زرشک را برای التهاب خونریزی دهنده دیواره رحم، مشکلات کیسه صفرا، فشار خون بالا، افزایش ترشح صفرا و همچنین برای تنظیم ارگان‌های زنانه مصرف می‌کنند.

evpm5409ybu4o9tu5t 300x160 چه غذاهایی با زرشک میتوان درست کرد؟

طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک

مواد لازم:

سبزی کوکوئی 500 گرم
تخم مرغ 2 رقم
مغز گردو ½ پیمانه
زرشک 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

 

مرحله اول

برای تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو ابتدا سبزی کوکویی را پس از شستشو به صورت ساطوری میانه خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن به تابه افزایش می کنیم.

پیشنهادی:  طرز تهیه چیپس سبزیجات در منزل

مرحله دوم

اکنون سبزی خرد شده را به تابه افزایش می کنیم و کمی داغ‌کردن می دهیم تا سرخ شود. در صورتی که متمایل‌شدن دارید خاصیت های سبزی حفظ شود، باید انرا تنها در حدی داغ‌کردن دهیم که کمی سرخ شود و رنگش تحول کند.

مرحله سوم

اما اگر بخواهیم کوکو سبزی ما در پایان پخت رنگ تیره تری داشته باشد باید سبزی را در حدی سرخ کنیم که رنگ آن تیره شود، البته باید بدانید که این کار سبب می شود که خاصیت های سبزی به طور کامل از بین برود.

مرحله چهارم

پس از اینکه سرخ کردن سبزی به پایان رسید، انرا درون یک کاسه مناسب و جادار می ریزیم و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود. اکنون تخم مرغ ها را داخل یک کاسه جداگانه می شکنیم و کهی هم می زنیم تا از لختگی خارج شون

مرحله پنجم

در این مرحله مغز گردوها را به صورت ریز خرد می کنیم و به همراه زرشک به تخم مرغ افزایش می کنیم، در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه افزایش می کنیم و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که مقدار مغز گردو و زرشک تقریبی هست و در صوت متمایل‌شدن می توانیم آنها را کم یا زیاد کنیم. در ادامه مخلوط تخم مرغ را به کاسه حاوی سبزی کوکویی افزایش می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن افزایش می کنیم. در ادامه مایه کوکو را داخل تابه می ریزیم و روی انرا با پست قاشق صاف می کنیم تا به صورت یکدست در کف تابه بخوابد.

مرحله هشتم

اکنون شکیبایی می کنیم تا کوکو خودش را بگیرد و سمت زیرین کوکو به طور کامل سرخ شود. در ادامه کوکو را بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. برای آسوده تر شدن کار می توانیم کوکو را به چند بخت تقسیم کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله دوران می دهیم تا سمت دیگر کوکو نیر به خوبی سرخ شود. پس از اینکه دو جهت کوکو به خوبی سرخ شد، انرا به کاسه مورد نظرمان انتقال می دهیم. در پایان کوکو را به همراه نان، گوجه فرنگی و خیارشور سرو می کنیم.

چه زرشکی برای غذاهای مجلسی مناسب هست؟

هرچه زرشک تازه تر باشد، غذا خوش رنگ تر می شود.

هر چه زرشک بماند، تیره تر می شود مگر اینکه تا تازه هست آن را فریز نمایید تا نرم و خوشرنگ بماند پس به خاطر داشته باشید مهمترین نکته برای خوش رنگ ماندن زرشک این هست که زرشک را در فریزر نگهداری کنید تا رنگ آن تغییرناپذیر مانده و سیاه و خشک نشود.

زرشک خوب، قرمز روشن و خوشرنگ هست.

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه نان چاباتا ایتالیایی

چاباتا نان حجیم ایتالیایی طرز تهیه نان چاباتا با خمیر ترش فوق العاده نان چاباتا …