موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

%name موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

تمیز کردن ظروف پخت و پز

بهترین روش تمیز کردن ظروف پخت و پز

احتمالا برای خیلی از شماها این اتفاق افتاده باشد که روی قابلمه، سینی پخت و پز، سینی فر و ظروف پخت و پز لایه هایی از چربی قرار گرفته باشد. این لایه ها به مرور دوران می سوزند و تمیز کردن آن ها مشکل تر می شود. بهتر میباشد این لایه ها را زمانی که تازه هستند، تمیز کنید. در ادامه روش هایی برای تمیز کردن ظروف پخت و پز را آورده ایم.

موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

خیلی تحیر انگیز میباشد که چگونه ورق های پخت به سرعت درخشش کاملاً جدید خود را از دست می دهند و روی آن لایه ای از چربی به رنگ قهوه ای ایجاد می شود. اما اگر این لایه ها تمیز نشوند، لایه ی بعدی روی آن قرار می گیرد و تمیز کردن آن مشکل می شود و در مواردی نمی شود کاملا تمیز کرد.

تمیز کردن این لایه های چربی آسان نیست. آب‌کشیدن ظروف با آب و صابون و بسیاری دیگر از روش های تمیز کردن استاندارد یا امکان پذیر نیست و یا اسکاجی که با آن، سینی را تمیز می کنند باید دور انداخته شود. در خیلی مواقع نمی توانید ظروف را با آب و صابون تمیز کنید. اگر از جنس روی یا آلومینیوم باشد، می توانید با صابون و سیم آن را بسایید. اما این روش را زیاد پیشنهاد نمی کنم. زیرا در این روش نمی توانید درزهای آن را به خوبی تمیز کنید.

بعد بررسی ها و آزمایشات گوناگون 3 روش گوناگون برای تمیز کردن سینی های پخت گردآورده ایم.

%name موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

روش های از بین بردن چربی ظروف پخت و پز

نکته در مورد ظروف پخت و پز :

در این جمله روش های تمیز کردن قابلمه یا سینی های پختی که از جنس آلومینیوم میباشد و روکشی روی آن ها نیست. آورده شده میباشد.

پیشنهادی:  روش های خشک كردن گوجه فرنگی

اگر قابلمه یا سینی های پخت شما دارای روکش تفلون و یا نچسب میباشد. که بسیاری از سینی های پخت به این شکل هستند. بهتر میباشد از تمیزکننده های ملایم تری استفاده کنید و از ابزارهای خشن و زبر که می تواند آن ها را خراب کند، خودداری کنید.

و اگر واقعاً مطمئن نیستید که قابلمه یا سینی های شما از چه ماده ای ساخته شده میباشد، مطمئن شوید که آزار ای به کاسه شما داخل نمی کند. برای اطمینات ابتدا روش یا پاک کننده ای را که مد نظر دارید روی اقبال کوچکی از کاسه خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید آزار ای به آن نمی زند.

روش های تمیز کردن ظروف پخت و پز :

1. جوش شیرین و پراکسید هیدروژن

روی کاسه خود یک لایه ی یکنواخت جوش شیرین بپاشید. مقداری پراکسید هیدروژن را درون یک بطری اسپری بریزید (یا یک سر اسپری را مستقیماً روی بطری پراکسید بپیچانید) و از آن برای پاشیدن پراکسید هیدروژن به میزان کافی برای خیساندن جوش شیرین استفاده کنید.

اجازه بدهید مواد حدود دو ساعت روی برگ پخت بمانند. پس از 2 ساعت، دستکش دستتان کنید و با اسفنج آن را مالش بدهید. در حین مالش، جوش شیرین ها باید تحول رنگ بدهند و تیره شوند.

مخلوط جوش شیرین را بشویید و تمیز شدن آن را بررسی کنید. اگر هنوز کاملاً تمیز نشده میباشد، مراحل تمیز کردن را دوباره ازسرگیری کنید تا لکه های باقی مانده کاملا از بین بروند.

%name موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

از مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن ظروف استفاده کنید

2. کرم تارتار و سرکه سفید

روی سطح سینی پخت را به طور یکنواخت کرم تارتار بپاشید. مقداری سرکه سفید در یک بطری اسپری بریزید، سپس روی آن را به مقدار کافی سرکه سفید اسپری کنید تا کاملا خیس شود.

پیشنهادی:  روش های نگهداری از دانه های انار

اجازه بدهید مخلوط تارتار لااقل به مدت هشت ساعت روی برگ پخت خشک شود (قرار دادن به مدت یک شب کاملاً عالی میباشد). پس از گذشت این دوران، کمی آب داغ روی آن اسپری کنید و به وسیله ی یک اسفنج یا برس اسکراب روی آن بکشید تا ورق پخت کاملاً تمیز شود.

و با آب بشویید و تمیز شدن آن را بررسی کنید. اگر لازم بود این کار را ازسرگیری کنید تا چربی ها کاملا از بین بروند.

اگرچه ممکن میباشد استفاده از کرم تارتار به عنوان یک ماده تمیز کننده عجیب به نظر برسد، اما حیرت آور نیست که بدانید از کجا آمده میباشد! کرم تارتار یک محصول جانبی پودری از اسید تارتاریک موجود در انگور تولید می شود.

استفاده از کرم تارتار با یک مایع اسیدی مشابه سرکه سفید (که حاوی اسید استیک میباشد)، شما یک خمیر تمیز کننده تشکیل می دهید که می تواند لکه ها و چربی های فلزاتی مشابه آلومینیوم، برنج و مس را از بین ببرد و درخشش آنها را بازگرداند!

(توجه: برخی از افراد در این روش اشتباه می کنند که از جوش شیرین به جای خامه تارتار استفاده می کنند. اگرچه مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه واکنشی ایجاد می کند، این واکنش کوتاه مدت میباشد و در نهایت موثرتر از آب و صابون نخواهد بود.)

%name موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

از مخلوط کرم تارتار و سرکه سفید برای تمیز کردن چربی روی قابلمه استفاده کنید

3. Bar Keepers Friend یا اسید اگزالیک

و در آخر ، دوست قدیمی Bar Keepers Friend وجود دارد. Bar Keepers Friend که به عنوان پودر تمیزکننده و خمیر تمیز کننده در معرض میباشد ، اغلب پیروز به از بین بردن کثیفی ها از فلز می شود، جایی که پاک کننده های دیگر اثری ندارند!

پیشنهادی:  تزیینات سفره عقد

پس از پوشیدن یک جفت دستکش تمیز کننده، کافی میباشد کمی Bar Keepers Friend را به یک کاسه کثیف و چرب ملایم بمالید و با یک اسفنج یا برس مالش دهید. با توجه به دستورالعمل های موجود در کاسه، قرار نیست این پاک کننده را بیش از چند لحظه روی یک سطح بگذارید. بهترین راه این میباشد که اقبال های کوچکتر ورق پخت را یک بار تمیز کرده و بعد از مالش هر اقبال را کاملا با آب گرم بشویید.

این مواد را در اطراف ظروف پخت و پز بمالید تا جایی که لکه های مواد غذایی کاملا از بین بروند.

%name موثرترین راهها برای تمیز کردن قابلمه و سینی های پخت

با Bar Keepers Friend یا اسید اگزالیک چربی های سخت روی ظروف را تمیز کنید

Bar Keepers Friend یا اسید اگزالیک چگونه کار می کند ؟

Bar Keepers Friend یکی دیگر از برترین پاک کننده ها برای لکه های سخت میباشد، زیرا برای تمیز کردن موارد زیادی از جمله: آلومینیوم، فولاد، سرامیک، مس و سایر موارد به طور موثرتری تاثیر می کند. راز بهره‌مندی آن اسیدی بودن آن میباشد. اسید اگزالیک میباشد.

اسید اگزالیک که به طور طبیعی در گیاهانی مشابه ریواس، اسفناج و خاکشیر وجود دارد، بیش از اسیدهای تارتار و استیک اسید تندی و تاثیر دارد. این اسید اگزالیک، پیوندهای مولکولی را از بین می برد که سبب از بین رفتن زنگ زدگی و سایر لکه های سخت می شود و درخشش چشمگیری را نیز از خود به جای می گذارد!

از آنجا که اسید اگزالیک و سایر مواد خیلی زورمند هستند، توجه به هنگام استفاده از Bar Keepers Friend خیلی مهم میباشد. همیشه هنگام پاک کردن با آن دستکش بپوشید، آن را از صورت دور نگه دارید و هر سطحی را که در ارتباط میباشد قطعاً آبکشی کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …