طرز تهیه ی سیتان وگان

 %name طرز تهیه ی سیتان وگان

سیتان و وگان چیست؟

دستور تهیه سیتان وگان

سیتان اغلب، به عنوان “گوشت گیاهی” شناخته شده و از گلوتن گندم ساخته شده میباشد سیتان منبع مهم پروتئین برای گیاهخواران میباشد.

رایج ترین نگرانی در مورد رژیم های غذایی وگان و گیاهخواران این میباشد که ممکن میباشد این رژیم های غذایی به مقدار کافی پروتئین نداشته باشند. با این حال بسیاری از متخصصان بر این باورند که رژیم غذایی خوب برای وگان و گیاهخواران می‌تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین کند.

با توجه به این نظریه میزان پروتئین موجود در غذاهای گیاهی به طور قابل ملاحظه‌ای از سایر غذاها بیشتر میباشد. رژیم های غذایی غنی از پروتئین می توانند سبب تقویت قدرت عضلانی، سیری و کاهش وزن شوند.

سیتان چیست؟

سیتان یک منبع پروتئینی محبوب برای بسیاری از وگان و گیاهخواران به شمار می رود. این ماده از گلوتن، پروتئین اصلی موجود در گندم به دست می آید. برخلاف بسیاری از سویاهای گوشت جعلی، سیتان وقتی پخته می شود آشکار و بافتی مشابه گوشت پیدا می کند. همچنین به عنوان گوشت گندم یا گلوتن گندم نیز شناخته می شود.

در هر 3.5 اونس (100 گرم) از آن، حدود 25 گرم پروتئین موجود میباشد که آن را به یکی از غنی ترین منابع پروتئین برای وگان‌ و گیاهخواران در این لیست تبدیل کرده‌ میباشد. سیتان همچنین یک منبع خوب از سلنیوم میباشد که حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم و فسفر هم هست.

شما می توانید این ماده‌ جانشین گوشت را از بخت های یخچال دار بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی سالم تهیه کنید و یا با استفاده از گلوتن، ماده حیاتی گندم، نسخه خانگی آن را به وسیله این دستور پخت به دست آورید.

شما می توانید سیتان را در قابلمه سرخ کنید و به آن سس افزایش کنید و یا حتی آن را کبابی کرده، سپس میل کنید. بنابراین به راحتی می توان آن را در انواع مختلف روش های آشپزی به کار برد. با این وجود افراد گرفتار به بیماری سلیاک (Celiac) و یا افرادی که به گلوتن آلرژی دارند باید از خوردن آن پرهیز کنند.

سیتان اغلب، به عنوان “گوشت گیاهی” شناخته شده و از گلوتن گندم ساخته شده میباشد سیتان منبع مهم پروتئین برای گیاهخواران میباشد، هر 100 گرم حاوی حدود 20 گرم پروتئین میباشد. حاوی کالری کم و سالمی میباشد و دارای کلسترول و چربی مضر نیست، بهتر میباشد که آن را با غلات دیگر مخلوط کنید و بخورید تا از کمبود مواد غذایی پیشگیری کنید.

پیشنهادی:  طرز تهیه مربای فلفل دلمه ای

میوه ها و سبزیجات منبعی مقوی برای وگان

همه میوه ها و سبزیجات دارای پروتئین برای وگان‌ و گیاهخواران هستند. اما میزان پروتئین ها در آنها اندک میباشد. با این وجود بعضی از آن ها دارای پروتئین بیشتری نسبت به سایرین هستند. سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، اسفناج، مارچوبه، کنگرفرنگی، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و جوانه بروکسل نسبت به سایرین، پروتئین بیشتری دارند.

یک فنجان پخته شده از آنها حاوی 4 الی 5 گرم پروتئین میباشد. ذرت شیرین اگرچه در اصطلاح یک دانه به حساب می آید اما یک ماده غذایی رایج میباشد که حاوی مقادیر زیادی پروتئین مشابه به سبزیجات نام برده میباشد. میوه های تازه، معمولاً پروتئین کمتری نسبت به سبزیجات دارند.

آنهایی که بیشترین مقدار پروتئین را دارا هستند حاوی گواوا، گیلاس، توت ها، توت سیاه، شلیل ها و موزها هستند، که به اندازه یک فنجان از آن ها دارای حدودا 2 الی 4 گرم پروتئین میباشد.

وگان “مرغ” سرخ شده با Seitan. اگر شما مرغ سرخ شده در جنوب را دوست دارید، سعی کنید از سبزیجات سرخ شده Vegan در جنوب، با پایان مواد مشابه از جمله خمیر سریع و آرد ساخته شده، آن را به اندازه کافی سرخ کنید. این مرغ سرخ شده را در کنار سس گوجه فرنگی یا خردل یا چیز دیگری که دوست دارید میل کنید.

طرز تهیه مرغ سیتان :

%name طرز تهیه ی سیتان وگان

طرز تهیه مرغ وگان

مواد لازم برای مرغ وگان :

 نمک (یا نمک طعم دار)  1 قاشق چایخوری
 پودر پیاز  1 قاشق چایخوری
 پودر سیر  1 قاشق چایخوری
 فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری
 فلفل کایین یا فلفل دلمه ای  داوطلبانه به مقدار لازم
آرد 1 و نیم فنجان
 مخمر تغذیه ای 1/4 فنجان
 خردل (داوطلبانه)  1/4 فنجان
پودر پخت 2 قاشق غذاخوری
آب نصف فنجان
* Seitan یا مرغ 1 کیلوگرم

 

Seitan (یا جانشین مرغ دیگر، برش به 1-2 تکه مربع)

طرز تهیه مرغ وگان :

در یک کاسه میانه ​​تا بزرگ، نمک، پودر پیاز، پودر سیر، آرد، فلفل سیاه، فلفل کایین و مخمر را مخلوط کنید.

در یک کاسه کوچک به صورت جداگانه، خردل و آب را با هم مخلوط کنید. 1/3 فنجان مخلوط آرد را به مخلوط خردل افزایش کنید و خوب مخلوط کنید.

پودر پخت را به مخلوط آرد افزایش کنید و خوب مخلوط کنید. قطعه های مرغ را داخل کاسه ی بزرگ بریزید و آن ها را با مواد داخل آن مزه دار کنید. پس از 1 ساعت مرغ ها را داخل مخلوط آرد بزنید و در قابلمه ای پر از روغن داغ سرخ کنید.

اجازه بدهید همه ی اطراف مرغ کاملا سرخ شود. سپس آن ها را داخل آبکش یا روی حوله ی کاغذی قرار بدهید تا روغن آن ها خارج شود.

پیشنهادی:  طرز تهیه انواع غذا با گوجه

و با سس کچاپ، ادویه جات ترشی جات، خردل عسل، سس گرم یا سس کباب (یا هر چیز دیگری که برای چیزهایی مشابه غذاهای سوخاری میل می کنید) میل کنید و لذت ببرید.

طرزتهیه سیتان وگان (جانشین گیاهی گوشت)

%name طرز تهیه ی سیتان وگان

طرز پخت سیتان وگان

سیتان یک گوشت گندم میباشد، که همان پروتئین گندم می باشد که از گندم گرفته شده و برای درست کردن یک گوشت جانشین به کار می رود.

مواد لازم برای خمیر :

 آرد گلوتن  5 فنجان
 پودر سیر  3 قاشق سوپخوری
 پودر پیاز  3 قاشق سوپخوری
 ریحان خشک  2 قاشق سوپخوری
 تاماری یا سس سویا یک سوم فنجان
آب  5 فنجان
* عصاره دود مایع 1 قاشق چایخوری

 

* عصاره دود مایع: اگر هم نبود اشكالی نداره و این تنها به طعم بهترش كمک می كند.

 

عصاره :

تاماری یا سس سویا 1 فنجان
شیره ی قند (شربت ذرت) 3 قاشق سوپخوری
آب حدود 6 لیتر
* قارچ، پیاز یا هر نوع سبزیجات دلخواه به میزان لازم

 

* قارچ، پیاز یا هر نوع سبزیجات دلخواه در حد لازم (تنها سمت طعم دار کردن سیتان)

طرز تهیه سیتان وگان :

در کاسه بزرگی آرد گلوتن را ریخته و پودر سیر، پودر پیاز و پودر ریحان را به آن افزایش کرده، خوب مخلوط کنید تا طعم آن به طور یکنواخت پخش شود، البته تمرکزفکر کنید که آرد گلوتن وقتی با آب مخلوط شود زیاد چسبناک می شود، در عاقبت تا زمانی که لازم نیست با آب ترکیب نکنید. هر ادویه یا طعم دهنده ای که بخواهید می توانید در این مرحله افزایش کنید، سیتان ما هر طعمی که بخواهیم می تواند داشته باشد، طعم جوجه یا هر طعم دیگری.

4 فنجان آب را در کاسه دیگری بریزید و دو سوم یک فنجان را با آب پر کنید و در یک سوم فنجان بقیه را تاماری افزایش کنید. 1 قاشق چایخوری دود مایع را در فنجان آب و تاماری بریزید. سپس فنجان آب و تاماری و برای طعم دار شدن آن دود مایع را در ظرفی که 4 فنجان آب داشتیم بریزید و هم بزنید.

مخلوط یا همان خمیر خشک را بردارید، با استفاده از قاشق یک فرو رفتگی در وسط خمیر ایجاد کنید و سپس مایع بالا را در آن بریزید.

اگر بخواهید سیتان مان نرم شود آب کمتر و اگر بخواهیم تردتر شود آب بیشتری افزایش کنید.

اکنون بعد از مخلوط کردن مایع و مخلوط خشک، خمیرتان را با دست کاملا ورز بدهید، سمت ورز دادن بهتر میباشد به سمت پایین باشد تا هوای آن خارج شود، سپس به اندازه های دلخواه برش بزنید.

پیشنهادی:  طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی با ماهی

برای درست کردن عصاره، نصف یک قابلمه 12 لیتری را از آب پرکنید، به آن یک فنجان تاماری، شیره قند یا شربت ذرت خوشه ای و قارچ و پیاز افزایش کنید و خوب هم بزنید، نمی خواهیم عصاره خیلی شیرین شود و تنها اندکی شیرین شود.

ما می خواهیم سیتان ها را در این عصاره بجوشانیم. سیتان وقتی می جوشد تا دو مساوی اندازه اش پف کند.

اکنون سیتان ها را به قطعات بزرگ یا کوچک برش بزنید و در این عصاره بریزید در کاسه را به صورت نیمه باز بگذارید و هر 15 لحظه یکبار هم بزنید، مدت پخت حدودا 40 تا 45 لحظه میباشد، تا زمانیکه قطعه ها 2 مساوی شده و شناور شوند. این غذا به عنوان جایگزین گوشت می تواند استفاده شود.

می توانید قطعه های سیتان پخته شده در عصاره را بصورت نازک برش زده و در ساندویچ ها استفاده کنید یا به صورت قطور آن ها را برش بزنید و به صورت کبابی آنها را بپزید یا به همراه آرد سوخاری در روغن بصورت کنتاکی سرخ کنید.

%name طرز تهیه ی سیتان وگان

طرز تهیه سیتان وگان

شما می توانید هر چندی از انواع مختلف این را دوباره درست کنید؛ می توانید درجه غلظت آن را تحول بدهید و آنرا سفت تر درست کنید، می توانید آن را نرم تر و آسوده تر برای جویدن درست کنید، به هر روشی که می خواهید می توانید آن را طعم دار کنید. می توانید رنگ خوراکی داخل آن بریزید، چغندرهای مختلف یا چیزهایی از این قبیل تا رنگ آن تحول کند. اما به هر روشی که پیش می روید، باید یک دستور تهیه اساسی پایدار داشته باشید تا بتوانید داخل آن بریزید و تقریباً هر چیزی را که می خواهید درست کنید.

نکته:

* اگر می خواهید سیتان شما کمی تردتر شود، بگذارید کمتر بجوشد و اگر می خواهید کمی نرم تر شود، بگذارید کمی بیشتر بجوشد.

تاماری، در تهیه ی این نوع سس به طور عمده از سویا و تنها مقدار کمی گندم استفاده می شود. این نوع سس نسبت به کویکوچی تیره تر بوده و عطر بهتری دارد. این نوع سس را سس سویای اصلی می نامند، چون طرز تهیه آن به سس سویایی که دستورالعمل آن اولین بار از چین به ژاپن آمد، زیاد شبیه می باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه نان چاباتا ایتالیایی

چاباتا نان حجیم ایتالیایی طرز تهیه نان چاباتا با خمیر ترش فوق العاده نان چاباتا …