آیا با دریل میتوان بتن را تخریب کرد؟

دریل‌ ها انواع مختلفی دارند. یکی از پرکاربردترین انواع دریل، دریل بتن کن می‌ باشد. همانطور که از نام این دریل پیداست، برای تخریب بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دریل‌ ها به صورت کلی از دو جزء دریل و بتن کن تشکیل شده‌ اند. از دریل‌ های بتن کن می‌ توان برای سوراخکاری انواع سطوح و متریال مختلف مانند بتن، دیوار، آهن، آلومینیوم و سایر فلزات استفاده کرد.

همچنین اجاره دریل برای کنده کاری سطوح مختلف دیوار با متریال‌ هایی مانند سرامیک، کاشی، آجر، گچ، بتن کاربرد دارد. در ادامه به انواع دریل‌ های بتن کن، نکات ایمنی و نگهداری از آن می‌ پردازیم.

rthbvprky906uby89b6yu9yu96i 300x200 آیا با دریل میتوان بتن را تخریب کرد؟

طراحی دریل بتن کن

داخل بتن کن‌ ها بر اساس آرمیچر و نوع چرخش طراحی شده است. دقت داشته باشید دریل‌ های بتن کن برای سوراخ کاری طراحی شده اند و نباید از آنها برای کنده کاری استفاده شوند، زیرا سیستم داخلی بتن کن‌ ها آرمیچری بوده و دارای نیروی چرخشی است.

یعنی شما باید مطابق با طراحی، از آنها استفاده کنید. البته از بخش بتن کن آن هم می‌‌‌‌‌‌‌ توانید استفاده کنید، ولی عمدتا باید جهت سوراخ کاری مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال زمانی که دستگاه جهت سوراخ کاری استفاده می شود و به قطعات سنگی و یا سطوح سخت دیوار برخورد می کند، می‌ توانید از بخش بتن کن آن استفاده کنید.

انواع دریل بتن کن

در زمان اجاره ابزار ساختمانی مانند اجاره هیلتی یا دریل باید به ویژگی های ابزار مورد نیاز خود آگاه باشید. دریل‌ های بتن کن بر اساس وزن و نوع قلم به دو دسته بتن کن چهار شیار و بتن کن پنج شیار تقسیم می‌‌ شوند. در ادامه هر یک را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

بتن کن چهار شیار

بتن چهار شیار به گونه‌ ای طراحی شده است که می‌ توانید مته و قلم‌هایی به قطر 30 میلی متر را در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که قلم‌ های مورد استفاده در این دریل در مقایسه با قلم‌ های بتن کن پنج شیار نازک تر و سبک‌تر می‌ باشد.

این را هم در نظر داشته باشید که قلم تخریب در دریل بتن کن چهار شیار برای تخریب‌ های محدود و کم کاربردی است و از آنها نمی‌ توان در پروژه‌ های بزرگ استفاده کرد.

پیشنهادی:  طرز تهیه سالاد سزار رژیمی به همراه سس

این دستگاه با وجود اینکه وزن کمی دارد، در مقایسه با دریل‌ های چکشی، از قدرت سوراخ کاری بالاتری برخوردار است. معمولا از دریل بتن کن چهار شیار برای سوراخ کاری مصالحی مانند تخریب بتن ، آجر، گچ و سیمان  استفاده می‌ شود.

بتن کن پنج شیار

در دریل بتن کن پنج شیار از مته و قلم‌ هایی با قطر بیش از 34 میلی متر استفاده می‌ شود. این دریل در مقایسه با مدل چهار شیار وزن سنگین‌ تری دارد و می‌ تواند در حین اجرای عملیات تخریب، ضربه‌ های قدرتمندی را به محل وارد کند.

دقت داشته باشید که اجاره دریل پنج شیار با سیستم میرایی لرزش، موجب دفع لرزش شده و از انتقال آن به کاربر جلوگیری می‌ کند. این ویژگی در زمان کار با دریل از ایجاد خستگی جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کند. دریل پنج شیار از قدرت بسیار بالایی برخوردار بوده و وجود مته گیر، امکان استفاده از آن را در پرژه‌ های سخت را فراهم می‌ کند.

وزن این دریل عموما بیش از 5 کیلوگرم بوده و یک سیستم کنترل سرعت در آن استفاده شده است. این سیستم امکان چرخش مته در 5 یا 6 حالت را فراهم می‌ کند. این را هم در نظر داشته باشید که در زمان استفاده از دریل بتن شکن به هیچ عنوان نباید فشار زیادی به آن وارد کنید. در غیر این صورت امکان کنده شدن سر مته وجود دارد.

3rvto45o5yj94y786764gnugbm 300x200 آیا با دریل میتوان بتن را تخریب کرد؟

حالت‌ های دریل بتن کن

دریل های بتن شکن عمدتا دارای سه حالت بوده و به سه صورت مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در ادامه این حالت‌ ها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

●      حالت اول

حالت اول دریل بدون چکش بوده که می‌ توان اهرم قرار گرفته در بغل دستگاه را بر روی این حالت قرار داد. از این حالت معمولا برای سوراخ کاری سطوح فلزی استفاده می‌ شود. همانطور که اشاره شد، قسمت قلم و مته گیر این دریل‌ ها عموما به صورت چهار شیار یا پنج شیار می‌ باشد.

پیشنهادی:  پیربد ، عشق و احساس را می خواند

مته مخصوص آهن و فلزات انتهای آن به صورت چهار شیار بوده و ابتدای آن به انتهای سه نظام متصل می‌ شود.

●      حالت دوم

حالت دوم دریل چکشی است که معمولا باید از مته الماسه چهار شیار  یا پنج شیار بسته به نوع قسمت مته گیر دریل بتن کن، برای سوراخ کاری همه سطوح با متریال مختلف دیواری مانند: آجر، بتن، سنگ و … استفاده کرد.

زمانی که اهرم دریل روی سطح مورد نظر قرار می‌ گیرد، علاوه بر چرخش، ضربه مستقیم نیز وارد می‌ کند. در واقع این حالت برای سوراخ کاری دیوار و سنگ ضروری می‌ باشد.

●      حالت سوم

حالت سوم چکش تخریب یا بتن کن است. زمانی که قلم با نوک‌ های مختلف مثل: نوک تخت، نوک تیز، نوک قاشقی و … انتهای چهار شیار یا پنج شیار (بسته به نوع دستگاه) با طول‌‌ های متفاوت بسته به نیاز بر روی بخش قلم گیر دریل متصل می‌ شود. سپس ضربه از دریل به نوک قلم منتقل شده و باعث تخریب سطح مورد نظر می‌ شود.

قدرت دریل‌ های بتن کن

سنجیدن قدرت و توان بتن کن‌ ها بر اساس دو مشخصه صورت می‌ گیرد. قدرت دستگاه بر مبنای ضربه‌ ای که بخش بتن کن در زمان تخریب بتن به سطح وارد می‌ کند، سنجیده شده و توان آن با وات مشخص می‌ شود. دقت داشته باشید که ژول و وات یکای توان است. به همین دلیل در ادامه هر کدام را به صورت مختصر تعریف می‌ کنیم.

  1. وات

در سیستم استاندارد بین المللی واحد‌ها وات یکای توان می‌ باشد. یک وات برابر با یک ژول انرژی در هر ثانیه است.

  1. ژول

در سامانه استاندارد بین المللی یکاها، ژول یکای اندازه گیری انرژی و کار می‌ باشد.

به صورت ساده‌ تر می‌ توان گفت که هر چقدر وات و ژول دستگاه بیشتر باشد، وزن آن سنگین‌ تر می‌ شود.

r4tbgvk09yuhv4uvn45uyj آیا با دریل میتوان بتن را تخریب کرد؟

نکات ایمنی در زمان کار با دریل بتن کن

برای کار با دستگاه بتن کن نکات ایمنی وجود دارد که حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم داشت:

  • پیش از شروع کار حتما از عدم وجود تاسیسات برق و کابل، آب و گاز در قسمت مورد نظر اطمینان حاصل کنید.
  • معمولا کابل برق دریل های بتن کن بزرگ است که می‍تواند در زمان کار دست و پا گیر باشد. برای جلوگیری از بروز حادثه حتما در زمان کار دقت کافی داشته باشید.
  • بهتر است برای ثابت نگه داشتن دریل از دسته کمکی استفاده کنید.
  • حتما در زمان کار برای محافظت از چشمان خود از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • برای کنترل بر روی دریل بتن کن باید هر دو دسته اصلی و جلویی را محکم نگه دارید.
  • در زمان استفاده از دریل بتن کن برای سوراخ کردن سطوح نیازی به وارد کردن فشار زیاد نیست. این کار با اعمال کمی فشار انجام می‌ شود.
  • برای تعادل و تسلط بر روی دستگاه به نحوه قرارگیری خود دقت کافی داشته باشید.
پیشنهادی:  نکاتی که برای خرید پرده کرکره فلزی باید بدانید

نکات مهم جهت نگهداری و افزایش طول عمر مفید دریل بتن کن

در ادامه به نکاتی جهت نگهداری و افزایش طول عمر مفید دریل بتن کن اشاره خواهیم داشت:

  • بهتر است بعد از هر 15 دقیقه استفاده از دریل بتن کن، 3 دقیقه به آن استراحت دهید.
  • بعد از هر 100 تا 120 ساعت، زمان سرویس دستگاه دریل بتن کن فرا می‌ رسد. توجه داشته باشید که سرویس این دستگاه حتما باید توسط افراد متخصص در این زمینه صورت بگیرد.
  • به هیچ عنوان هیچ گونه روغن و گریس به دستگاه اضافه نکنید.
  • به هیچ عنوان از دریل بتن کن مانند دیلم استفاده نکنید، زیرا این کار موجب خرابی مخزن قلم، شکستن گلویی و قلم دستگاه می‌شود.

اکثر دریل‌ های بتن کن‌، زغال چکش‌ ها فیوز قطع دارند و با رسیدن زغال به سطح مورد نظر، فیوز آن عمل کرده و دستگاه از کار می‌ افتند. پس هر زمانی که دستگاه به این دلیل روشن نشد، یعنی زمان سرویس آن فرا رسیده است.

تهران تخریب

خرید ابزارآلات مختلف و نگهداری از آنها دغدغه افراد زیادی است. تهران تخریب یکی از شرکت‌ های معتبر و حرفه‌ ای جهت اجاره هیلتی، اجاره دریل و … می‌باشد. یعنی شما می‌ توانید ابزارآلات مورد نیاز خود را از این شرکت گرفته و هزینه‌ کمی را بابت اجاره کردن آنها پرداخت کنید.

مطلب پیشنهادی

شرایط و قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک در شهر مازندران

شرایط و قیمت رهن و اجاره و خرید و فروش ملک در شهر مازندران رهن …